VÆRDIGRUNDLAG
VÆRDI-
GRUNDLAG
På vores skole samarbejder alle, der er en del af skolens fællesskab – herunder ansatte, elever, forældre og ledelsen – med afsæt i et klart formuleret værdigrundlag. Dette værdigrundlag danner fundamentet for vores daglige arbejde, beslutninger og samspil, og det sikrer en fælles retning og forståelse af skolens kultur, normer og forventninger. Det betyder, at vi i fællesskab stræber efter at skabe et trygt, udviklende og inspirerende læringsmiljø, hvor respekt, engagement og fællesskab er i fokus.
I skabelsesprocessen af skolen, er det dette grundlag vi konstant læner os op ad og lader os guide af.
Vi kan forme undervisningen på mange måder, men disse værdier vil stå som et fast ståsted, som elever, forældre og medarbejdere altid vil kunne læne sig trygt op ad.
Nysgerrighed og leg
Børn har en medfødt lyst til at udforske verden omkring dem, stille spørgsmål og finde svar. Denne nysgerrighed er drivkraften for læring og udvikling, og det er afgørende, at den understøttes og næres gennem stimulerende omgivelser, engagerende undervisning og en kultur, hvor det er trygt at eksperimentere, fejle og opdage nyt. Når børn får lov til at udforske deres interesser, udvikler de en naturlig lyst til livslang læring.
Leg er ikke blot en adspredelse, men en essentiel del af børns læring og udvikling. Gennem leg udforsker børn verden, eksperimenterer med ideer, udvikler problemløsningskompetencer og styrker deres sociale færdigheder. Legen åbner for kreativitet, innovation og spontan læring, hvor børn kan afprøve hypoteser, bruge fantasien og tilegne sig viden på en sjov og engagerende måde. Når leg kombineres med læring, opstår der en naturlig motivation, som gør det lettere at tilegne sig nye færdigheder.
Menneskekundskab og empati
Vores evne til at forstå os selv og hinanden er en fundamental menneskelig ressource, der skal plejes og udvikles. Sociale og emotionelle kompetencer som kommunikation, konflikthåndtering, selvindsigt og empati gør os bedre til at navigere i relationer og samarbejde med andre. Når børn lærer at sætte sig i andres sted, aflæse følelser og håndtere sociale situationer, styrker det ikke blot deres trivsel, men også deres evne til at fungere i fællesskaber og senere i arbejdslivet.
Empati er fundamentet for et trygt og inkluderende miljø, hvor alle føler sig set, hørt og respekteret. Når børn lærer at sætte sig i andres sted og forstå deres følelser, skaber det et fællesskab præget af omsorg og forståelse. Empati bidrager til, at børn kan interagere positivt med andre, håndtere konflikter konstruktivt og være medskabere af en kultur, hvor forskellighed accepteres og fejres.
Fællesskab
Et stærkt fællesskab bygger på forståelse, respekt og samarbejde. Når børn oplever, at deres forskelligheder værdsættes, og at deres bidrag gør en forskel, føler de sig inkluderet og anerkendt. Diversitet i baggrunde, erfaringer og perspektiver beriger fællesskabet og giver mulighed for at lære af hinanden. I et inkluderende miljø udvikler børn en forståelse for andres synspunkter og lærer at arbejde sammen på tværs af forskelligheder.
Passion og kreativitet
Når børn fordyber sig i noget, de brænder for, opstår en indre motivation, der gør læring meningsfuld og engagerende. Passion skaber en naturlig drivkraft til at udforske, eksperimentere og udvikle sig, hvilket fører til en dybere forståelse og bedre fastholdelse af viden. Når læring føles meningsfuld, stimulerer det ikke kun intellektet, men også nysgerrigheden og lysten til at lære mere.
Kreativitet trives bedst, når man arbejder med noget, man brænder for, og hvor der er plads til at eksperimentere og tænke anderledes. At være kreativ handler ikke kun om kunst og æstetik, men også om at kunne finde nye løsninger, se sammenhænge og skabe noget unikt. Kreativitet udvikles gennem frihed til at tænke stort, tage chancer og bruge fantasien, og derfor er det vigtigt at skabe læringsmiljøer, hvor børn tør være nyskabende uden frygt for at fejle.
Verdensborgerskab
At være verdensborger handler om at tage ansvar for sig selv, hinanden og den verden, vi lever i. Det indebærer en forståelse af globale sammenhænge og en bevidsthed om bæredygtighed, social retfærdighed, innovation og handlekraft. Ved at uddanne børn i at tænke kritisk, tage initiativ og arbejde for en bedre fremtid, giver vi dem redskaberne til at bidrage positivt til samfundet – både lokalt og globalt. Et fokus på verdensborgerskab skaber engagerede, empatiske og handlekraftige individer, der tør tage ansvar og skabe forandring.