top of page

INSPIRATION & KILDER

Vi baserer vores skole og værdigrundlag på forskning. På denne side kan du se vores inspiration samt kildehenvisninger.

THE FUTURE OF EDUCATION IS SELF-DIRECTED MED DR. TIMOTHY STAFFORD​

I videoen herover ser vi Dr. Timothy Stafford udfolde konceptet heutagogik som fokuserer på selvstyret læring. Han argumenterer for, at fremtidens uddannelse bør bevæge sig væk fra traditionelle, lærercentrerede metoder og i stedet fremme læringsmiljøer, hvor eleverne selv styrer deres læringsrejse. Dette indebærer, at eleverne udvikler færdigheder som kritisk tænkning, problemløsning og livslang læring, hvilket forbereder dem bedre til en hurtigt skiftende verden.

Dr. Stafford fremhæver, at teknologiske fremskridt og adgang til information har gjort det muligt for elever at tage kontrol over deres egen læring. Han opfordrer undervisere til at facilitere denne proces ved at skabe fleksible læringsmiljøer, der understøtter elevernes nysgerrighed og personlige interesser. Dette skift mod selvstyret læring kan føre til mere engagerede og motiverede elever, der er bedre rustet til at navigere i fremtidens udfordringer.

ARTIKEL: THE DECLINE OF PLAY AND RISE IN CHILDRENS MENTAL DISORDERS AF PETER GRAY

Den amerikanske udviklingspsykolog og forsker, Peter Gray, diskuterer i denne artikel, hvordan faldet i børns frie leg over de sidste årtier korrelerer med en stigning i mentale lidelser som angst og depression blandt unge - en sørgelig tendens vi også ser blandt danske børn. Gray fremhæver, at den frie leg er afgørende for børns udvikling af færdigheder såsom beslutningstagning, problemløsning, selvkontrol og emotionel regulering. Han argumenterer for, at når børn fratages mulighederne for selvstyret leg, mister de vigtige erfaringer, der hjælper dem med at føle kontrol over deres eget liv, hvilket kan føre til øget følelse af hjælpeløshed og dermed højere risiko for mentale sundhedsproblemer. Gray peger på, at den reducerede mulighed for fri leg kan være en væsentlig faktor i den observerede stigning i mentale lidelser blandt børn og unge, da det begrænser deres evne til at udvikle nødvendige livsfærdigheder og en følelse af personlig kontrol.

Litteratur:

"Dit Kompetente Barn" af Jesper Juul

"Førerulve" af Jesper Juul

"Hjernesmarte Børn" af Anette Prehn

"Hold on to your kids - why parents need to matter more than peers" af Gordon Neufeld og Gabor Maté

"Free to learn" af Peter Gray

"15 Pædagogiske Tænkere" af Søren Bøjgaard Schleicher og Anette Bøjgaard Schleicher

bottom of page