VISIONER
VISION
Vores vision er at skabe en skole, hvor alle er gode til noget, hvor tryghedsskabende og nærværende voksne er til stede, og hvor læring sker i samspil med verden gennem leg, meningsfuldhed og nysgerrighed.
Trivsel
Hos os vægtes trivsel lige så højt som faglighed, for vi ved, at læring ikke kan finde sted, hvis et barn ikke har det godt.
Vi vil skabe trivsel gennem nærværende, tryghedsskabende, rummelige, ligeværdige, nysgerrige voksne, som har tillid til at børn er født som kompetente mennesker, der altid vil søge læring – og at læring ikke er en lineær udvikling, men udvikler sig fra ud fra meningsfyldtheden gennem leg og nysgerrighed.
Vi vil skabe en skole hvor der er plads til forskellighed og diversitet. Hvor børn fra alle samfundslag og etniciteter er velkomne, hvor vi hylder forskelligheden, dyrker empati, og hvor livskundskaber bliver vægtet lige så højt som den fagfaglige undervisning.
Læring
En skole hvor vi prioriterer frie rammer og eksterne læringsmiljøer for vores undervisningen, og hvor undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs interesser for at fremme motivationen til læring. Her guider vi børnene til at se muligheder og til at arbejde projektorienteret og holistisk.
Fagene integreres i undervisningen på en intuitiv måde, så børnene vokser med opgaven, tager ejerskab og lærer ud fra det, der giver mening for netop dem.
Vi ønsker en skole med et stabilt, moralsk, demokratisk fællesskab i kernen. Vi inddrager familier aktivt og ser et tæt forældresamarbejde som en essentiel del af skolen.
Vi vil ophæve idéen om, at undervisning udelukkende foregår i et klasselokale: Verden er vores læreplads, og det er i verden, vi lærer. Eksterne læringsmiljøer er en stor del af undervisningen, fordi vi her ser, hvordan vi kan anvende og implementere læringen i livet allerede mens vi lærer.
Vi bruger naturen, biblioteket, legepladser, museer, sportsarealer og byen, samtidig med at vi altid har mulighed for at være hjemme i en tryg base, hvis der er behov for det.
Sundhed
Vi lærer vores børn at mærke deres behov – og vigtigheden af at ære behovet, samtidig med at vi lærer dem, hvornår og i hvilken grad, det er vigtigt at behovsudsætte.
Vi anerkender vigtigheden af bevægelse for at fremme sundhed og læring.
Vi prioriteret både fysisk og mental sundhed gennem fysisk aktivitet og mindfulness.
Vores skole indeholder ikke:
-
Tests
-
Karakterer
-
Skæld ud